Sydneshavn Dokken
Prosjektbeskrivelse
Prosjektet «Sydneshavn» er utført av Vill på vegne av EGD Property og OBOS gjennom selskapet Visjon Dokken ans, og i samarbeid med Akvariet i Bergen og Havforskningsinstituttet. Prosjektet har synliggjort mulighetene for å kunne realisere nytt kontorbygg til HI, Akvariet, boliger, offentlig rom og mye mer på Sydnes/Jekteviksutstikkeren, og gjennom dette gjøre området troverdig som ny tomt for «den marine klyngen» i Bergen. Prosjektet Sydneshavn er et av flere prosjekter utført gjennom Visjon Dokken ans – alle med mål om å kunne bidra til bærekraftig transformasjon av Dokken.
Etter årevis med arbeid kunngjorde Regjeringen den 20. desember 2018, at de vil jobbe videre med tre tomter på Dokken i forbindelse med samlokaliseringen av de marine FoU virksomhetene(Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet) i Bergen.
Det er en stor dag for byen vår. En stor dag for byutvikling. Og en stor dag for oss som har jobbet for dette i mange, mange år. Vi i Vill er stolte over å være del av dette arbeidet og vil takke alle samarbeidspartnere, OBOS og ikke minst, primus motor Tor Fredrik Müller i EGD Property.
Les regjeringens pressemelding her.
Statsbyggs Lokaliseringsanalyse (v.1) Havforskningsinstituttet og Fiskeridirektoratet
Plassering
Dokken / Bergen
Omfang
48000 m2
Kunde
EGD Property
Prosjektleder
Fredrik Barth
Team
Anders S. Eide
Tidslinje Marin Klynge, Sydneshavn på Dokken
SYDNESHAVN PÅ DOKKEN INNEN 2023?
En vesentlig del av prosjektet med Sydneshavn har vært å vise en mulig fremdrift for utvikling av prosjektet. Statsbygg har hele tiden vært tydelige på at en detaljeringsfase bør begynne allerede i 2020. Staten har vært bekymret for om prosjektet kan realiseres i tide. I dag er det BRING som holder til på Jekteviksutstikkeren, men de skal i løpet av 2021 flytte til Kokstad, og eiendommen blir dermed frigitt. Høsten 2018 kjøpte Bergen kommune eiendommen (festeretten) fra posten og muliggjorde dermed fremtidig transformasjon. Illustrasjonsserien nedenfor viser en mulig tidslinjal for Vill Urbanisme sitt konsept for utviklingen av en Marin klynge og det øvrige området Sydneshavn på Dokken. Alt innen realistiske tidshorisonter, og oppnåelig innen statens krav til milepeler og fremdrift.
DOKKEN
AREAL:
ca 270.000 m2 inkludert godkjente utfyllinger
DELOMRÅDER
En fremtidig utvikling av Dokken må området deles inn i flere deler for utvikling.
Allerede i dag er det flere av disse som utkrystaliserer seg som selvstendige utviklingsområder:
1) Byhavn
2) Sydneshavn
3) Jekteviken
4) Torborg nedreåsgate - Gassværket
5) Kontainerhavnen
SYDNESHAVN
AREAL:
ca 48.000 m2 grunnareal
PROSESSTATUS:
Området er i dag i bruk av BRING, men skal fraflyttes i 2020. Bergen kommune har kjøpt festeavtaler på bygg. Arealer langs veien er i bruk til ulik ikke-havnerettet kontorvirksomhet. Det er i dag ingen formelle forandringsprosesser i området.
AKVARIET
UTFORDRING:
Dersom HI flytter - må Akvariet bygge nytt, restaurere eller stenge dørene innen 8 til 12 år.
PROSESSTATUS:
Akvariet har utarbeidet visjonsdokumenter som fastslår at de ønsker å flytte til samme sted som samlokaliseringen av de marine FoU virksomhetene i Bergen.Her kan de dele på den staltige investeringen i vannforsyning. Dette sparer 250 millioner kroner i realiseringen eller restaureringen av nytt akvarium. Dersom Akvariet skal renovere, må nytt midlertidig akvarium bygges. Så må dyrene overføres til midlertidig lokasjon under restaurering av eksisterende anlegg. I denne perioden taper Akvariet alle inntekter. Siden kan dyrene flyttes tilbake til eksisterende lokale.
Dersom man bygger nytt Akvarium et annet sted, kan driften opprettholdes i byggetiden, og Akvariet flytte inn i nye lokaler direkte. Siden kan eksisterende lokasjon på Nordnes utvikles til bærekraftig by.
Akvariet ønsker å doble besøkstallene og videreutvikle dagens rolle som visningssenter for den marine forskningen. For å gjøre dette trenger man en annen lokalisering enn i dag.
HI & REDERIET
Det er viktig å være tydelig på forskjellen mellom innholdet i KVU marine FoU virksomheter, og romprogram for samlokaliseringen av HI.
KVU prosessen dannet grunnlaget for den første statlige økonomiske bevilgningen - og satte rammene for hvilken type nybygg (eller restaurering av eksisterende fasiliteter) som skulle gjøres. Romprogram for nybygget utarbeides i samarbeid mellom brukerne av bygget og Statsbygg. Dette programmet danner grunnlaget for valg av tomt til det omtalte konseptet.
I KVUen understreket HI sitt forhold til rederiet som viktig, og de ansatte og instrumentteknikere i Rederiet er med i KVUen. Rederiet har imidlertid lagre, verksteder og instrumentlaboratorier der behovene for plass til lagring, kalibrering, reparering og utvikling av utstyr og instrumenter har vært økende i de siste årene. Noe av lager og verkstedsbehovene var utenfor mandatet i KVU’en.
HIs rederi har mange ansatte som samarbeider nært med forskere for overvåkning, forskning og utvikling under tokt. Alle data og prøver fra forskningstoktene ankommer HI på båt, både egne og leiefartøy. HI ønsker en direkte kobling mellom sine lokaler for prøvemottak og eget rederi. Det er også en omfattende utveksling av dyrt forskningsutstyr. Dette fordrer tilgang til dypvannskai i umiddelbar nærhet.
NØKKELTALL SYDESNHAVN
TOMT:
-Ca. 40 daa
AREAL:
-Marin klynge 43.100 m2
-Akvariet 12.000 m2
-Maritim Klynge 35.000 m2
-Bolig 32.000 m2
-Vil Vite 9000 m2
NYBYGG 131.100 m2 | PERSONER PER/DAA 14.5 | OFF. ROM 15 daa
STRANDPROMENADE 550 m | ARBEIDSPLASSER 3000 | BEBOERE 860
VISJON DOKKEN(2015)
I 2015 var Fredrik Barth og Anders S. Eide sentrale i arbeidet med Visjon Dokken som prosjektleder urbanisme og fagansvarlig arkitektur for Asplan Viak.
Bergen sentrums rolle har gjennom årtier blitt utfordret både som bosted og handelssentrum. Flere boliger og mer næringsliv i sentrum er derfor en nødvendighet for å gjenreise byens sentrum som det naturlige midtpunktet i hele regionens liv. På Dokken skal Bergen utvikles med vekt på god, urban bokvalitet, et internasjonalt utdannings- og forskningsmiljø, modernenæringsbygg samt attraktive kultur- og handelstilbud. Alt innenfor en bærekraftig bydel.
Totalt utviklingspotensiale: 490.000 m2 BRA kombinert bolig og næring.
3.500 boliger
5.000 fastboende
8.000 arbeidsplasser
500 grunnskoleplasser
200 barnehageplasser
15.7 mål med offentlig park
14.6 mål offentlige plasser
13 mål halvoffentlige gårdsrom med gode sol- og lysforhold.
Over 1,5 km sjølinje blir gjort tilgjengelig for byens befolkning.Prosjektet ble utviklet som et forskningsprosjekt på vegne av initiativtakerne OBOS og EGD property, og svaret - en bærekraftig byplan - ble levert til Bergen kommune som innspill til rullering av KPA. I etterkant av dette har nå Bergen kommune vist
Dokken - byens havnearealer - som område for transformasjon til byutvikling i forslag til ny kommuneplan.
HVA ER EN SUPERKLYNGE?
Norge har tre globale klynger (definert av Torger Reve):
1)Maritim
2)Sjømat/marin
3)Offshore energi
Alle disse er mer eller mindre lokalisert i Bergen. Dette er et utrolig potensiale for byen. For å ta spranget fra et noe fragmentert næringsliv innen marin og maritim sektor, til en virkelig internasjonal superklynge trenger man å samle disse aktørene, danne en superklynge innen «ocean industries», og satse på denne klyngen innenfor Havbyen Bergen. Det er her det store potensialet for næringsutvikling og nyskapning ligger, og det er dette som må være målestokken når man skal evaluere næringsetableringer i omstillingssamfunnet.
THE NORTH ATLANTIC GATEWAY(2018)
Sammen med gode venner og kollegaer i COWI og CIVITAS har Vill Urbanisme tegnet mulighetsstudie for Ågotnes Næringspark og Bergen Havn. Mulighetsstudien viser hvordan fremtidens havn kan se ut dersom havnestyret vedtar å lokalisere Bergen Havn til Ågotnes. I midten av desember skal havnestyret gjøre sin beslutning, og dette prosjektet danner et av flere viktige arbeider som til sammen danner beslutningsgrunnlaget. Prosjektet har synliggjort konsekvensene av en flytting, vist mulighetene for å skape en helt moderne, fleksibel og supereffektiv havn, en faseplan for oppbygning, en økonomisk gjennomføringsmodell og en rekke tiltak som kan iverksettes for å flytte mer gods fra vei til sjø. Prosjektet, døpt - The North Atlantic Gateway – viser så potensialene som finnes for å vokse til Vestlandets største og beste havn.
I Vill Urbanisme har vi særlig hatt fokus på temaene «den smarte havnen» og «den grønne havnen». I dette perspektivet har vi lagetstrategier for hvordan man kan tappe inn i«decomission markedet» og se på mulighetene som ligger i gjenbruk av offshore installasjoner i bygging av fremtidens bygg. Eksempelvis har vi synliggjort hvordan en jackuprigg kan demonteres og gjenbrukes som byggematerialer til det nye terminalbygget for Bergen Havn. Videre har Vill Urbanisme tegnet en næringspark på nærmere 250 mål. Et område som ligger som et bakareal bak fremtidens havn. Et areal som kan utvikles for kontor- og næringsaktører som ønsker å lokalisere seg ved siden av The North Atlantic Gateway. Det er i koblingen mellom innovative bedrifter, logistikkaktører, teknologibedrifter, grossister, forskningsinstitusjoner, boliger, hoteller og urbane funksjoner at fremtidens havnskal bli en realitet.
Pressedekning
Slik kan Bergen se ut i fremtiden /Bergen Tidende, 1. februar 2016
Et stort spleiselag /Bergens Tidende, 18. desember 2015
Forslag om gigantutbytting /itbaktuelt.no, 2. desember 2015
Bergens Bjørvika /arkitektnytt.no, 2. desember 2015
Vil utvikle 490 000 m2 /NEnyheter.no, 2. desember 2015
Slik vil de forvandle havneområdene /NRK 2015
Slik vil de gjøre havnen til by /Bergens tidende 2015
Derfor er Dokken nøkkelen /Bergens Tidende, 1. desember 2015
Asplan Viak med MAD vant Bergen Havn /Arkitektnytt 2015
Jubler for Dokken /Estate vest 2018 22. desember 2018
Anbefaler Dokken for Marin Klynge / Bergens Tidende 21. desember 2018
Endeleg ja til ny godshamn på Ågotnes /Bergen havn 2018
The North Atlantic Gateway / Vill Urbanisme 2018
Samfunnsokonomisk lønnsomt å flytte godshavna til Ågotnes /Vestnytt 2018
Ønsker ny godshavn på Ågotnes til 628 millioner kroner /Bergens Tidende 2018
Endelig i havn med nytt havneselskap /Estate vest, 7. november 2016
Ny postterminal på Kokstad /Bergens Tidende, 23. august 2016
Legg godshavnen til Ågotnes /Bergensavisen, 11. mai 2016
Flyttingen av Bergen havn bør starte i år /estatevest.no, 11. mai 2016
Smultringen Bergen /artikektnytt.no, 8. april 2016