Skjermbilde 2023-09-04 kl. 14.58.59.png

Sandefjord Havn

Sandefjord havn

Prosjektbeskrivelse

 

Sammen med Haptic har VILL jobbet med parallelloppdrag for Sandefjord Havn. På byens beste tomt skal det foregå en storstilt transformasjonsprosess, som ser på muligheter for byutvikling uten fergedrift og byutvikling med fortsatt fergedrift. 


Prosjektnavn                    
Sandefjord Havn

Plassering                          
Sandefjord

Prosjektleder                  
Fredrik Barth / Anders Eide

Samarbeidspartnere                  
Haptic

Team    
Ida Wressel, Bjørnar Andersen, Ingrid Jordheim, Paul la Tourelle
                                                                                                                     


 

For å forstå byen er det tre hovedtema vi innledningsvis ser på. Disse er oppsummert i diagrammene under.

Hvilke historiske akser er viktig å ivareta, hvordan er byen og tomten koblet, og hvordan er dagens arealdisponering innenfor områdeavgrensningen?

Jernbanealléen er idag en vei med relativt lav trafikkbelastning, men som likevel har et svært bredt tverrsnitt og utflytende grenser. Vårt foreslåtte grep er å etablere bygg både i parkens østre randsone, og på Tivolitomta. Dette vil gi gaten en urbanitet den ikke har idag, samtidig som det gir tiltrengte vegger til Badeparken for å skjerme denne fra trafikk.

I gaten etableres et nytt kjøresystem som opprettholder mobilitet for alle trafikkgrupper, men som gir prioritet til de myke traffikantene. Ved siden av kjørefeltet etableres det lommer som kan fungere som kantparkering høst og vinter, og møbleringssoner for parklets og pop-ups vår og sommer. Gatesnittet er valgt etter anbefaling fra nyere tids forskning i ”Designguide for Smarta Gator”, Spacescape 2023.

 

Vårt grep er å stramme opp den indre geometrien og programmere de nye arealene hardt med utgangspunkt i Hvalfangermonumentets gemoetri. Dette kan bli en attraktor på linje med Vigelandsparken og Slottsparken i Versailles, og en type park man ikke har sett i Norge tidligere. Ved å jobbe aktivt med byggplassering, voller og avgrensende vegger i ulike høyder kan man redusere støybelastningen fra vei samtidig som man lager tydelige soner for ulik bruk. Byggene som grenser mot Jernbanealléen får tosidige fasader som også åpnes opp inn i parken.